Besök hos Triwas huvudkontor

I stolt och efterlängtat samarbete med Triwa.

Nu ska ni få höra något kul mina kära bloggläsare! I veckan så var det ÄNTLIGEN dags för mig att besöka min samarbetspartner Triwas huvudkontor i Stockholm! Jag har lagt upp 1 av 3 inlägg ihop med dem (nästa dyker upp om ca 1mån), och min förhoppning är att vi ska kunna jobba tillsammans länge! Jag har alltid gillat och beundrat Triwa.

2 år gamla bilder på mig när jag bär min favoritklocka ifrån Triwa

De här var de äldsta bilderna jag kunde hitta, men jag har alltså ägt och använt Triwas klockor (och solglasögon) i flera flera år. Innan jag flyttade till Göteborg (som fasiken är 4år sedan). Den här klockan med ljusrosa urtavla har tyvärr utgått ur sortimentet, men jag älskade den verkligen så himla mycket! Tills en dag när vi flyttade och jag råkade göra en spricka i glaset på den. Sen blev det aldrig att jag gick och lagade den, och efter ett dopp i havet var vattenläckan ett faktum och klockan gick inte att rädda…

DENNA klockan var det fast med en annan länk (alltså armbandet). Den är så feminin och klassisk. Jag älskar den uppdaterade varianten där urtavlan är champangefärgad! Den passar ju verkligen i alla sammanhang.

Jag fick träffa två av Triwas (fyra) grundare plus Alice som är marknadschef. Jag har alltid haft bra koll på varumärket i sig, men jag har aldrig fått mig en riktig djupdykning. Så i veckan var det dags! Vi gick igenom allt ifrån historien bakom Triwa till design och produktion. Dessutom fick jag chansen att fråga grundarna allt jag undrade över. Jag älskar ju att lära mig nya saker och klockbranschen är en sådan grej för mig. Mitt intresse för klockor växer mer och mer, så jag tog verkligen chansen och frågade PRICK ALLT jag kunde komma på. Och en massa saker därtill hehe.


Här frågade jag hur hela designprocessen ser ut, och de visade väldigt djupgående hur dem tänker när dem skapar. Trender inom modevärlden håller ju i sig 3-4månader. Medan klocktrender håller i sig i ca 3-4år. Just nu har ju många gått tillbaka till mindre ur, och jag har absolut hakat på den trenden. För några år sedan var det roséguld och enorma ur som gällde.

”Skönt!” utbrast jag och grundarna skrattade. Men när det inte går så snabbt i svängarna så behöver man ju inte alltid vara snabbast ut med något som i modebranschen. Klockan har ju gått ifrån att vara en manlig förlegad statussymbol – till att bli en modeaccessoar som är tillgänglig för alla. Jag älskar det.

Tillskillnad ifrån väldigt många andra klockmärken så sker all produktion inhouse. Många andra klockmärken åker till en fabrik, köper upp en modell och sedan sätter sin logga på. Och sen köper många märken av samma fabriker. Så två likadana klockor ifrån samma fabrik kan ha två olika loggor på sig. Jag hade haft en aning om att dem fungerade på detta sättet, men jag blev ändå chockad.

Men Triwa gör alltså allt ifrån idé till färdig produkt själva. Dem brinner för design och detaljer, och jag diggar ju sånt. När saker och ting är mer genomtänkt och per automatik exklusivt.


Här fick jag känna på de olika lädersorterna som finns. Lädret kommer ifrån Tärnsjö Läder, som är framtaget på absolut bästa möjliga sätt. Dem använder vegetabilisk garvnin (vilket innebär att man använder barkextrakt och vattenbaserade ytbehandlingar) vilket ur ett miljöperspektiv är mycket bättre än att behandla lädret med kemikalier. Detta gör att jag personligen tycker att lädret blir finare och finare med åren. Wah jag säger ju det – produktionen bakom tänker på varenda liten detalj. Inget lämnas åt slumpen.

1 Loch Nevil, 2 Smockey Nevil Steel Mesh, 3 Smokey Nevil, 4 Ebony Svalan, 5 Bush Svalan

Jag fick gissa på vilken som var deras bästsäljande klocka på dam och herrsidan… Och gissa vad?! Full pott! På herrsidan så står det lika mellan 2an och 3an ur den populära kollektionen Nevil. Och på damsidan var det klockan nr 5 – Bush Svalan. Vilket jag verkligen förstår. Jag skulle gärna äga en egen.

Här testar jag Bush Svalan som var den bästsäljande. Den är stilren och kvinnlig med den champangefärgade urtavlan. Sedan tidigare bar jag den tidlösa modellen Snow Aska som är deras minsta klocka.

Jag frågade faktiskt vilket kön som köper mest klockor av dem, och dem svarade att det har skett ett skifte de senaste åren. I dagsläget är nämligen 50% av Triwas köpare kvinnor. Och jag blev seriöst så JÄKLA glad över att höra det!! Heja oss! Innan har klockor varit ”männens mark” och vi kvinnor har antingen fått en klocka av sin far eller en pojkvän. Men aldrig själva fördjupat oss. Så ser det alltså inte ut längre! Och jag hoppas verkligen att jag kommer att kunna inspirera alla er därute till ett ökat klockintresse. Velar man mellan en väska och klocka tex så kommer jag alltid att rösta för en klocka. Sidospår men men!


Jag skulle absolut kunna tänka mig att jobba inom klockbranschen en dag. Efter vår genomgång så har jag verkligen en sådan oerhörd respekt för detta gänget. De sliter verkligen med att utveckla sina kollektioner, arbeta organiskt, att vara i framkant och att jobba miljövänligt på sikt. Det är coolt att sticka ut där tycker jag. När övriga branscher fokuserar på kvantitet så står Triwa stadigt kvar med sina värderingar.

Triwa har ju solglasögon också, men dem kan vi prata mer om en annan gång. De ljusblåa är nya för detta året, och jag skulle verkligen vilja bära dem när vi åker till Alperna om två veckor. Men de verkar inte ha släppts på hemsidan ännu. Men de ”röda” är en ny färg på min favoritmodell Ingrid som finns i PEACHfärg.

Jag hoppas verkligen att det lyser igenom hur stolt jag är över detta samarbetet. Det känns helt fantastiskt att varumärke jag själv burit under flera år vill arbeta med MIG. Dessutom ser jag verkligen upp till grundarna och teamet bakom. När vi skildes åt var jag helt fylld med energi och det var förmodligen veckans bästa möte! Speciellt eftersom att jag själv fick motta fina komplimanger för mitt arbete och min resa dit jag är idag. Det känns så sjukt att någon en själv ser upp till säger att den blir inspirerad utav en själv?

Egentligen var inte tanken att jag skulle dela någon kod, men jag vill verkligen att alla ni ska få chansen att köpa något ni kanske har tittat på. Och det köpte såklart marknadschefen till fullo 🙂 Med koden ”Ellinor15” så får ni därför 15% rabatt på hela siten. Hoppas ni har haft en fantastisk helg!

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

sub archi