Varför jag tackar ja eller nej till ett samarbete

Idag tänker jag att jag ska berätta hur jag tänker med samarbeten!! Inte hur dem går till från start tills att de läggs ut (det kommer ett eget inlägg om det). Utan bara den där första biten, från att en kampanjförfrågan kommer in och hur jag bestämmer mig för att tacka JA eller NEJ.


Kavaj slutsåld ASOS liknande här & här (adlinks) 

Låt säga att en förfrågan kommer in från Företag X. Jag har fått en brief om vad kampanjen kommer att handla om, vad som krävs av mig samt ett arvode. Det första jag tittar på då är: varumärket, briefen och arvodet. Jag har en punktlista i huvudet som behövs bockas i innan jag ens överväger att arbeta med ett företag och den ser ut ungefär såhär:


Jag själv följer ju också många influencers och jag tror att det är viktigt att tänka på hur en kampanj landar hos en följare. Som tex:

KAMPANJERNA MÅSTE SE OLIKA UT:
– Har jag två pågående tävlingar på min Instagram en vecka kanske det inte är läge att klämma in ytterligare EN TILL… Då måste man lägga om kampanjen. För som följare blir det bara rörligt, ni blandar tillslut ihop alla kampanjer och inget budskap fastnar i slutändan ändå. Detta gäller ju allt: rabattkoder, filmer, produkter (skulle aldrig lägga upp tre klädsamarbeten på en vecka tex) osv..

VILKA ANDRA INFLUENCERS SKA VARA MED?
– Jag brukar alltid fråga kunden om det är några andra influencers som ska köra denna kampanjen, hur många och i så fall vilka? Jag vet själv hur mycket jag stöööör mig på att 15 influencers lägger upp samma kampanj samma vecka. Ibland sker det missar, men jag brukar vara väldigt noga med detta. Ibland vill jag inte att mitt varumärke ska kopplas ihop med någon vars samarbeten brukar vara dåligt producerade eller att hen tipsar om typ bantningstips. Alternativt att vi har för många gemensamma följare och jag vill inte riskera att någon stör sig på mitt samarbete. NA-KD är ett varumärke många samarbetar med (jag var en utav deras första profiler i Sverige och har arbetat med dem i 4,5år). Men där visar jag tex alltid upp andra kläder än de andra som är med och är det något annat varumärke försöker verkligen att alltid tolka kampanjen på ett annorlunda sätt. I min värld är en misslyckad kampanj att följarna inte kommer ihåg budskapet efteråt eller att man t.o.m blir irriterad pga så många influencers kör samma kampanj.


ALLTID ARBETA MED STORYTELLING:
– Sedan dag ETT har jag lovat mig själv att arbeta med storytelling när det kommer till samarbeten. Dvs ska jag tipsa om Zalandos Tall sortiment för byxor så lägger jag inte bara upp outfitbilder och skriver att ni får rabatt med koden ”EllinorZalando”. Då litar jag 11 anledningar till att jag älskar min längd eller min tidigare relation till Zalando. Mina samarbeten ska inte bara vara en annons eller att man ska få känslan av ”köp köp köp”. Utan mitt jobb är att vara en förlängd arm till företaget och föra deras kommunikation vidare. Det är ju hela syftet annars kan kunden lika gärna köpa reklam i gammeltv.




MEN! I förra veckan la jag upp ett samarbete med MQ där jag skulle tipsa om deras senaste partykollektion som helt faller mig i smaken. Kunden ville ha en story med bilder vilket jag ju aldrig brukar göra (alltid video för jag uttrycker mig bättre verbalt än i bilder). Men! Jag antog utmaningen och kampanjen gick sååå bra. Detta är alltså inget jag brukar göra vanligtvis utan arbetar alltid med storytelling och berättar ingående om varje plagg/deras partykollektion eller MQ som varumärke. Men satan så bra kampanjen gick!! Detta verkade alltså funka i mina kanaler när det handlar om kläder. Samt att jag fotade bilderna i en tidsram och inte bara mot en vit vägg.

SAMLA IN INFORMATION: 
Hur vet jag detta då? Jo för jag frågade er vad ni tyckte om formatet. Och 88% av er tyckte att jag för omväxlingens skull ibland kunde lägga upp mina samarbeten såhär. Hade ni däremot svarat att ni inte gillade det så hade jag aldrig gjort ett liknande upplägg igen samt haft ångest i flera månader efteråt för att jag la upp något som inte kändes trovärdigt. Även fast jag själv älskade upplägget och kampanjen. Är ni med? Så ibland tackar jag nej till ett samarbete pga tidigare svar jag har samlat in ifrån er. Ni vill tex inte att jag ska jobba med Daniel Wellington och då gör jag inte det!

RÄTT KANAL FÖR KAMPANJEN:
– Något som är jätteavgörande för att jag ska gå med på ett samarbete är att kampanjen är utformad efter mina sociala medier. Tex mitt samarbete med Polismyndigheten i höstas så stod det i briefen att jag skulle ta en bild med en polis och lägga upp i mitt flöde. Men i mina sociala medier hade inte det funkat för att ni hade tyckt att det var sjukt random. Så istället frågade jag om jag fick köra en story där jag pratade om vilka egenskaper jag har som skulle passa bra hos en polis. Vilket dem lyssnade på (alla gör inte det men jag blev så glad att dem valde att lita på mig) och sedan blev kampanjen 100% mig = 100% trovärdig. Samt att siffrorna och feedbacken blev väldigt bra. Jag har märkt att ni gillar långa budskap i storyn och kort text i flödet annars skrollar ni förbi/glömmer likea och då sprids inte mitt innehåll.


Som ni ser är det ganska mycket som ska klaffa för att ett samarbete överhuvudtaget blir aktuellt. Det är inte bara att alla tre komponenter ska klaffa dvs: mina värderingar, min målgrupp och kunden. Utan även det rent praktiska som jag inte tog med här ovan.

DET PRAKTISKA:
– Har jag någon annonsplats över den veckan? Krockar det? Blir det för mycket samarbeten den veckan?
– Hur många dagar får jag totalt på mig att skapa innehåll? Vad händer om tex eventuellt paket blir försenat? Förväntas jag släppa allt då och flytta på andra kampanjer eller kan dem anpassa sig?

EKONOMISKA:
– Värdesätter dem mitt arbete och är seriösa? Eller vill dom utnyttja mig och mina annonsplatser?
– Kan jag tänka mig att gå ner i pris för att det är en sån klockren match och som mina följare verkligen skulle uppskatta?

Dessa två är såklart också huvudsakliga, men inget jag lägger speciellt mycket tankekraft eller energi på. Antingen har jag tid för detta eller inte. Och antingen förstår kunden mitt värde i kampanjen eller inte. Det går rätt fort att komma fram till. Ibland kan ALLT låta jättebra, men arvodet kan vara så lågt att jag efter skatter och avdrag får kvar en tusing eller två. Är allt jobb bakom kampanjen värt då? Absolut inte. Är mina annonsplatser värda det? Absolut inte. Är det värt att blanda in mitt varumärke i ett företags då? Absolut inte. Ni hänger med. 


HUR MÅNGA OLIKA VARUMÄRKEN HAR DU SJÄLV HEMMA? 
För några månader sedan hörde Efva Attling av sig och frågade om jag ville vara ambassadör för dem tills 2020. Prisklassen på deras smycken är aningen högre och smyckena är ordentliga Statement Pieces. Du hittar liksom ingen ”vanlig ring” hos dem utan allt är väldigt STORT och FETT liksom. I samma veva mailade Safira mig och frågade om jag ville tipsa om deras smycken på min story. Det är också ett svenskt smyckesvarumärke så jag sa direkt nej till en början för att ni inte skulle tycka att det var trovärdigt. Men när jag började tänka på det så slog det ju mig att jag själv DAGLIGEN bär minst 6 olika varumärken på fingrarna/i öronen/runt halsen. Och eftersom att prisklassen skiljer sig väldigt mycket så valde jag att tacka ja till båda för alla kommer inte ha råd med Efva Attling även om det är svinbra produkter.

Båda kunderna var 100% med på detta och höll med om att det inte skulle verka trovärdigt att jag bara använde smycken ifrån ETT varumärke. För det gör jag ju inte och ingen utav er heller. Alla mina kläder kommer inte ifrån ett varumärke? Inte mina möbler eller mitt smink heller? Bara jag går in i mitt sovrum har jag saker ifrån typ 10 olika varumärken. Dock har jag själv valt att kampanjerna ska gå live med några veckors mellanrum för att det inte ska bli för rörigt för er. Precis som att jag inte vill köra två klädkampanjer samma vecka etc, ja ni hänger med. Men sen vore det såklart konstigt om jag samarbetade med två olika märken på eltandborstar/rakhyvlar/appar för psykologer online osv.

Så, går det till så som ni hade tänkt er? Eller var detta inte intressant att läsa om? Detta var alltså enbart tankarna kring varför jag tackar JA eller NEJ till ett samarbete. Ingenting om hur samarbetet kommer in, hur det går till från att man tackar JA till att man går live, något misslyckat samarbete jag har gjort osv. Om ni vill läsa om det så får ni helt enkelt hojta!! Detta tog 6h att producera detta så jag vill inte lägga en heldags jobb ifall det är ointressant hehe.

RELATERADE INLÄGG: 
– Mitt CV. Ljuger jag för kunder? 
– Har jag några bloggvänner? 
– Influencers – hur funkar vår bransch? Del 1
– Så funkar Influencer Marketing branschen Del 2 

28 kommentarer

  1. Detta var verkligen ett superintressant och roligt inlägg. Det är sånna här bakom-kulisserna-inlägg som gör dig unik! Fortsätt så!

    1. Ellinor Löfgren

      Men gud vad kul!!! Tack!!!! I Will keep this in mind!!!!! KRAM

  2. även om jag aldrig nappar på produkter eller kläder som jag ser i sociala medier så tycker jag att du brukar göra jättebra samarbeten som är så välskrivna och proffsiga, så ifall jag någon gång skulle köpa något som en influencer rekommenderar så skulle det till 100% vara från något av dina kampanjer!

  3. Alltså du är så GRYM! Du är unik i din bransch och du kör din grej. Allt känns genuint och genomtänkt och jag älskar det!! Heja dig, du är en power woman!

  4. Superbra inlägg. Uppskattar dina kampanjer mycket!

  5. Hej Ellinor! Tack för en grymt inspirerande (och utbildande) följetång med inlägg om influencer marketing. Jag läser min sista termin på företagsekonomiska programmet med inriktning marknadsföring och tyvärr lär vi oss ingenting om denna aspekt av marknadsföring. Så detta (och de andra inläggen) var sjukt inspirerande!

    Tack för en fin blogg.

    Kram

  6. Halloj,
    Ville bara skriva att dina storys på Instagram är verkligen dom ENDA som jag inte bara hoppar förbi, älskar dom.
    Kollar ALDRIG på videos med ljud. Men dina storys tar jag mig alltid tid för att kunna se hela, med ljud.

    Känns verkligen som om du är 100% ärlig i dina inlägg och trots att man kanske har förstått att du inte alltid mår så bra så blir man väldigt glad av att se dina videos.
    Hoppas bara att du inte lägger för mycket energi på att göra alla andra nöjda så att du inte får någon energi över till dig själv…

    Kram

  7. Så himla himla intressant inlägg! Mer sånt! Har följt dig sen du började blogga i princip men än idag växer du i mina ögon hela tiden. En så himla stark och smart ung kvinna! Fantastiskt!

  8. Det här var så intressant att läsa!! Jag tycker verkligen det märks vilket arbete du lägger ner på dina kampanjer, där du är väldigt bra på att inspirera. Snarare än att just hetsa till köp med rabattkod som du skrev. Det är en av många anledningar till att jag följer dig.

  9. Wow vad du är grym! Du är verkligen dig själv och jag älskar det. Och dina samarbeten är bäst jämfört med alla andra influensers enligt mig. Kram

  10. Älskar dessa inlägg!

  11. Superintressant inlägg!!

  12. Åh wow vilket intressant inlägg! Så kul att läsa verkligen och jag ser fram emot att läsa ditt inlägg om hur allting går till ”från början till slut” 😍

  13. Ulrika Haraldsson

    Verkligen jätteintressant att läsa om! Håller med ovanstående kommentar om att du kör din grej och verkligen visar upp varumärken på ett roligt och mer trovärdigt sätt än någon annan i branchen. Pepp till grymma dig!!

  14. Superintressant!! Det är ”allt bakom kulisserna” som alltid känns så ”hysch hysch” och man får aldrig riktig förståelse för hur ni influencers jobbar! Kul!! Mera sånt här! 🙂

  15. Superintressant att läsa!

  16. Väldigt spännande inlägg! Det märks alltid vilken tid du lägger ned och det gör det hundra gånger mer intressant, både på story och blogg. Fortsätt så här och heja dig!!

  17. Riktigt bra och intressant läsning! Tycker som tidigare talare att du är helt unik i branschen och skapar otroligt bra content. Du har en fantastisk inställning till ditt jobb 👍🏼

  18. Tycker det är så intressant att läsa om hur du arbetar! Läser samma utbildning som Sanja gjort där marknadsföring är en av kursern och det är så kul att läsa om hur du använder allt som vi får lära oss teoretiskt i praktiken och att det faktiskt fungerar!

    Jag upplever att du är den som gör mest intressanta samarbeten och är den av alla influencers som kan marknadsföringsbranschen bäst, och inte bara influencer marketing.

  19. Ebba Lilja

    Kommenterar aldrig på varken bloggar eller instagram och har verkligen blivit ”mätt” på sociala medier men du är verkligen unik i hur öppen du är och förklarande i ditt sätt. Du är trovärdig och därför tror jag du kommer hålla länge även om influencervärlden förändras. Du är grym Ellinor. Önskar du var min vän typ. Söker du någon gång assistent så glöm inte denna kommentaren, jag skickat härmed in min ansökan!

  20. Men jaaaa vilket intressant och bra inlägg! Mer sånt i framtiden 😍

  21. Jaaa, superkul med dessa inlägg! Så himla intressant, vill gärna se mer 😍

  22. Såå spännande inlägg!

  23. Jag älskade din reklam för MQ. Bilderna tilltalade mig mycket och det kändes som kläderna och bilderna var i synk 🙂

    1. Glömde säga att nu när jag har börjat shoppa kläder, så tänker jag alltid ”skulle Ellinor köpa detta plagg eller inte?” Sen har jag din blogg uppe medans jag surfar runt för inspiration 🙂

      1. Ellinor Löfgren

        Hahaha neeeej gud vad rolig du är <3 Hahaha dör <3 Riktig "hagga" som jag kallade det på IG stories förra veckan <33

  24. Wow!
    Superspännande att läsa om och det är kul att se en influencer med goda värderingar som även är väldigt transparent med de goda värderingarna. Med dagens unga blivande influencers så är det viktigt att skapa en god målbild i hur influencer marketing ska fungera i framtiden.
    Tack för spännande och intressant läsning!

  25. Måste bara säga att man märker verkligen hur mycket tid och energi du lägger ner på dina inlägg <3 Känns som att det inte är så vanligt längre.

Write a comment

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *