Varför går influencers på events?

En grej jag vet att många frågar sig är varför vi influencers går på events. Så jag tänkte bara snabbt dra det. Idag handlar eventsen jag går på oftast om nyheter som ska släppas, nya kollektioner, företaget som varumärke har gjort en helomvändning och vill lansera det, ett jubileum etc etc. NÅGOT ska helt enkelt marknadsföras. Och jag är där för att sprida det.


Michaela Forni, jag (åhfan), Ines och Pr-proffset Mira

Som tex igår hade Mateus sin årliga middag där dem bjuder in 6 olika människor som alla får göra sin egna dukning. Dukningen ska i sin tur representera en själv och SÅKLART vara fylld av Mateus porslin. Temat på denna årliga middagen heter ”Mateus Meets Fashion”. Jag tänker att vi ska ta en titt på de olika dukningarna för att ni ska förstå konceptet.


Emma Wiklunds bord (ni vet grundaren av hudvårdsmärket Emma S samt modell ju!). Inspirationen hämtades ifrån de småländska skogarna där hon är uppväxt.


Grundaren av Mateus, Theresa, och hennes dotter Filippa. Dom är så saaatans coola!!!!! Kommande kollektionssläpp från Mateus är en helt gul serie. Så dom gick ALL IN och gjorde en gul dukning.


Modeprofilen Martin Hansson hade ett helt grått bord, med Mateus avskalade porslinsserie.


Konstnären Clara Hallencreauz bord var precis just det – ett konstverk. Jag skulle verkligen vilja äga en tavla ifrån henne. En otroligt inspirerande kvinna!


Och så Tess. Fina fina Tess. Vi lärde känna varandra för tre år sedan då jag föll för det danska märket 2nd Day (som jag har burit mycket sedan dess, min röda kappa kvällen till ära är tex därifrån). Tess dukning var inspirerad av färg SÅKLART (Tess bär alltid färg till vardags) och Paris-chic. Helt klart 10 poäng. Tess är ett GENI inom fashion och PR och fick precis en asfet tjänst som Global PR-chef på Costummade, ny bloggare på ELLE, moderedaktör på Forni.se. Hon sätter Sverige på kartan inom fashion that’s for sure.


Varför var jag där då? Jo, Tess fick nämligen bjuda in 6st kompisar. Kände mig såklart väldigt hedrad <3 Inte bara för att Tess är en av mina mest inspirerande vänner, utan också för att jag ÄLSKAR Mateus och är stolt över att dem har med just Tess. En klockren match. Starka kvinnor möter starka kvinnor så att säga.


(Förlåt man fanns det INGEN ANNAN bild på vårt bord? Haha…) 

Tillbaka till det där med events generellt. Förr bjöd man alltid in traditionell press, då tidningar i synnerhet. Men eftersom att konsumenter idag kräver att kunna köpa saker nu nu nu och att tidningar ligger ca 6månader fram i tiden (dom är väl typ inne på att skriva artiklar för höst nu liksom) så måste ju företagen hänga med i det. Det vill säga: leverera relevant marknadsföring där konsumenterna får tag i tex produkterna DIREKT. I takt med att konsumtionen av tidningar och redaktionellt innehåll minskas, och att den ökar på sociala medier så blir ju influencers inbjudna.


Så långt tror jag att de flesta av er är med. MEN något inte alla tänker på (influencers alltså) är att vara selektiva med VILKA EVENTS man går på. Precis lika selektiv som man är med vilka samarbeten man tar. Uppdaterar jag mycket om ett event på mina sociala medier så kopplas ju JAG ihop med varumärket. Denna veckan har jag 4st sittande events (halvdagar på flera av dem) vilket är mycket tycker jag. Men jag använder själv/konsumerar företagen som roddar eventsen.

Amex: Jag har deras kort.
Mateus: Mitt favoritporslin som jag äger mängder av.
Indiska: Gillar deras sommarkollektioner/badmode och porslin.
Estée Lauder: Men herregud fattat?! Mitt one and only serum!!

Det blir inte trovärdigt att gå på ALLT. Speciellt inte om jag skulle gå på events med typ barnvagnar/nappflaskor/ eller vad som helst. Om det blir för många såna events skulle ju ni tillslut undra vad jag höll på med, och tycka att mina uppdateringar var irriterande.


Nog talat om events! Men hänger ni med på vad jag menar? Kolla förresten!! Jag fick hedersplatsen vid mitt bord <3


Här berättade jag hur jag kan få PANIK över att influencers som ogillar varandra men prompt ska ta bilder tillsammans för att det ”ser bra ut utåt”. Jag är allergisk emot det och därför fotar jag väldigt sällan med andra kreatörer då jag tänker att dom tänker så om mig. Pålle (som ni ser i svartrutigt bredvid mig) började då asgarva för att hon tycker jag är fjantig. ”Det där är något BARA DU tänker på, släpp det och skärp dig!” sa dem i kör. Så idag när en fotograf tog bilder på mig drog jag faktiskt tag i en tjej och bad henne vara med. Utan vidare tanke på det. Haha bara genom att lufta ETT orosmoment för någon annan gjorde att jag direkt kom över min fobi.

Nästa fobi jag ska övervinna redan imorgonbitti: tala framför folk imorgon på seminariumet. Får ångest av tanken att stora bolag ska komma och lyssna på mina åsikter kring Influencer Marketing. Det riktigt vrider sig i magen… Aja heja mig vi unga tjejer ska ta plats!!! Annars hade säkert en man fått förfrågan istället.


Måste avsluta med ett stort tack till älskade Tess för att du är du. Jag är så stolt över att vara din vän och du kommer gå hur långt som helst. Och stort tack till Mateus och YSL (som sponsrade vårt bord med läppstift) för en fantastisk kväll. Genomtänkt rakt igenom.

Och TACK mitt bord och alla tjejer jag satt runt. Ni är magiska! Det var även första gången jag träffade Ines som ni ser här över, hon är influencer med utbildar sig till lärare vid sidan av. Så jädra coolt! Vi alla pratade om typiska saker man gjorde i barndomen och jag skrattade IHJÄL MIG. Jag har fortfarande kramp i käkarna liksom.. Hallåå ellleeeehhhhh då har man haft kul.

1 kommentar

Write a comment

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *