Hur fungerar Instagrams algoritm? Hur får jag fler likes?

Halli hallå mina älskade vänner! Hoppas allt är bra med er <3 För någon vecka sedan på min IG story så pratade jag om varför likes är viktigt för en influencer, då jag de senaste två åren har sett att många är arga på ”Instagrams algoritm”. För ni kanske har märkt att vissa bilder på Instagram får supermycket likes och hög räckvidd? Medan andra får jättedålig? Många influencers klagar även på att just deras samarbeten skulle ha mycket sämre räckvidd än allt annat content, och att Instagram skulle ”blockera” samarbeten i och med att influencers tjänar pengar på deras tjänst. Något som Instagram då ”inte skulle gilla”.

Den enkla förklaringen på att ditt engagemang går ned vid samarbeten eller vissa bilder är tyvärr för att: de bilderna helt enkelt är för dåliga. Alltså, det kan vara superfina bilder, men dem är helt enkelt inte tillräckligt anpassade efter dina följare. Eller så är du och företaget ingen bra match eller så är ditt innehåll enkelt enkelt för tråkigt. Det är ingenting som man kan skylla på Instagram, utan hade dina följare tyckt om ditt material så HADE DOM likeat och kommenterat.

Många influencers lägger upp exakt samma material idag som för 3år sedan, och då är det inte så konstigt att likesen halkar efter. Det finns hundratusentals fler människor idag (än då) som producerar fantastiskt material på Instagram, inte bara uttalade influencers. Vilket betyder att man måste STEP IT UP om man vill få bra statistik. Hehe nu kanske ni börjar förstå varför jag känner prestationsångest.


Topp Valerie | Halsband Safira | Armband na-kd | Jeans Arket 

Det är ingenting man behöver se som dåligt tycker jag – tvärtom. Jag testar nya saker hela tiden på/i/kring/om mina poster på Instagram och i min story. För att helt enkelt se vad ni gillar bäst. Det bästa är ju också att FRÅGA RAKT UT i olika frågeformelär i tex din story vad dina följare gillar mest. Men ibland skiljer sig svaren ifrån verkligheten. Många säger tex att dom gillar ostagade bilder tagna med mobilen, men när det väl kommer till kritan så likar man inte helt naturliga bilder med ett stökigt kaoshem, dålig skärpa, dåligt ljus etc ändå. Men många vill ha ”känslan” av naturligt och därför lägger jag tex mest upp mobilbilder på min Instagram just nu. Men mobilbilder funkar ju kanske inte på Swedbanks egna Instagramkonto. Där förväntar sig följarna seriositet och profitionallitet.

Ja, man får helt enkelt testa sig fram och vad som passar ens egna målgrupp bäst. Dvs: du kan inte heller kopiera någon annan rakt av, för det kontot kommer alltid ha en annan målgrupp med andra förväntningar – än vad din målgrupp har. Det som funkar idag kan ju sluta funkar imorgon också. Och det är något man får köpa när man använder sig utav någon annans plattform. Det är ingenting som är orättvist, utan man får helt enkelt anpassa sig istället för att klaga tycker jag. När din statistik sjunker höjs ju andras till skyarna, så det är inget fel på appen i sig. Vill man inte köra efter någon annans spelregler så är mitt tips att satsa på din blogg och din e-mail då de två är de enda plattformarna du äger helt själv och reglerar.


MEN jag tänke ändå dela med mig utav några generella tips som jag brukar tänka på för att göra algoritmen nöjd (för gör jag det så ser fler mina bilder/fler likear/mitt engagemang går upp).

1. Dom första 10 minuterna är superviktiga! Då avgör Instagram om din bild är relevant nog för dina följare att få upp i flödet senare eller inte. Högt engagemang när du lägger ut en bild = bättre spridning på sikt.

2. Andra stora IG konton påverkar engagemanget på ditt konto. Kan du få andra stora IG konton att likea men framförallt kommentera dina bilder (speciellt de första 10min) så ökar chansen att de som följer er båda (eller också bara den andra influencern) får upp din bild i sitt flöde. Här måste influencers blir bättre på att backa varandra. Jag försöker alltid att kommentera andras material om jag ser att det går trögt eller om dem har lagt upp ett samarbete.

3. Tänk på klockslaget! Lägger du upp en bild på IG kl 02 på natten när färre personer scrollar runt på Instagram så kommer inte bilden få lika stor spridning som om du lägger upp den ett klockslag när dina följare är aktiva.

4. Anpassa bilden för klockslaget. Säg att det är en tidig måndagmorgon och du är påväg till jobbet, vad bild likear du helst då? En bild med bubbelglas och fest ifrån helgen? Eller en bild på någon som också är påväg till jobbet med en varm kopp kaffe i handen…? Oavsett vad du svarar så säger statistiken att sannorlikheten att du likear bild nummer 2 är störst.

5. Lägg upp det följarna förväntar sig av dig. Håll dig till 3 typer av poster, tex outfitbilder/dina barn/träningstips. Dina följare följer ju dig för att du lägger upp exakt dom 3 sakerna. Och när jag har testat att lägga upp annat utanför mina ”vanliga bilder” så sjunker både liksen och följarantalet. Dina följare ska veta vad dom får när dom följer dig.

6. Vilken bild tar upp mest plats i din följares flöde? Avlånga vertikala bilder gör att dina följare lägger några extra millisekunder på din bild, än om du lägger upp en horisontell ”smal” bild. Jag får alltid bättre engagemang på mina vertikala bilder än horisontella.

7. Håll kvar dina följare på din Instagramprofil. Lägger du upp en karusellpost/video i ditt flöde, så stannar dina följare kvar längre inne på ditt konto. Vilket alltid är bra för ditt engagemang! Det absolut bästa är om dina följare klickar sig in till din profil och scrollar sig runt bland gamla bilder/din story/dina sparade storys. Då vet Instagram att ditt konto är högst relevant för dina följare!


8. Dina stories påverkar ditt engagemang på dina bilder! Något alla inte är överens om, men som jag absolut tror på, är att ju fler stories du publicerar, och ju mer du connectar med dina följare där (tex via frågestunder/röstfunktionen osv) – desto högre engagemang får din kanal! Dels räknar ju Instagram ut hur aktiv du är på ditt konto totalt, men också hur engagerade dina följare är i allt du lägger upp. Jag tror åtminstone INTE att det skadar att lägga upp mycket stories för engagemangets skull på dina bilder.

9. Din caption är viktigare än vad du tror! Det är det sista dina följare ser vid en uppdatering, och kommer vara en stor bidragande faktor till ifall de väljer att likea eller kommentera din bild. Ser man en okej bild i flödet, men sedan läser en superrolig eller väldigt gripande caption – då likear man för att man helt plötsligt har samma humor/värderingar/vill stötta eller vad det nu än kan vara.

10. Använd Instagrams nya funktioner! Då och då släpper Instagram nya funktioner, tex IG TV eller frågerutan i IG Stories. Instagram kommer alltid att pusha ditt innehåll lite extra om du testar deras nya funktioner. Funktionerna som finns handlar till 99% av gångerna om att följarna ska spendera mer tid inne i appen. Och för det vill Instagram belöna dig!

11. Uppdatera din Instagram minst 2 gånger om dagen. I någon rapport jag läste så är det absolut bästa för ditt konto är om du uppdaterar din Instagram med två nya poster varje dag. Vilket i min värld är fysiskt omöjligt haha, om jag inte anställer en säljansvarig och en till assistent som sköter styling + location. Så att jag enbart kan modella hela dagarna. Men det är som sagt det bästa!


Så vad tyckte ni om detta inlägget? Var det något nytt ni lärde er? Eller hade ni stenkoll på allt detta? Jag vill även poängtera att Instagram inte har släppt någon manual för hur man ska stimulera deras app eller alogritm. Punkterna jag har skrivit härovan är en summering av statistik ifrån rapporter, dialoger med andra influencers, möten med Facebook och byråer som köper statistik ifrån Instagram och saker jag själv har testat mig fram till.

Gillade ni det här inlägget och vill läsa mer om influencer marketing så kanske dessa inläggen är något för dig: 
– Hur jag resonerar INNAN jag tackar JA till ett samarbete.

– Hur fungerar den här branschen del 1 Adlinks, pressresor och spons 

– Hur fungerar den här branschen del 2 skatter & samarbeten

-Varför går influencers på events?

– Kvinnliga föredömen i min bransch

8 kommentarer

  1. Älskar det här inlägget! Så sjukt givande. Hade också älskar ett liknande inlägg om LinkedIn.
    Du är grym på det du gör!

  2. Jag tyckte att det var jätteroligt att läsa om tips och hur ett proffs arbetar.En sann konstnär och skaparsjäl har konstant prestationsångest;)!
    Kram fina Du!

  3. Det var ett väldigt intressant inlägg 🙂 Jag har själv inget stort instagramkonto, men roligt att veta mer om hur det går till att skapa ett stort konto.

  4. Anitha Schulman är ju också väldigt intresserad och insatt i sånt här (vilket jag förstår att många i er bransch är men andra är inte lika öppna kring det som er)! Funderat på att göra något tillsammans med henne?

  5. Intressant! Gillar dessa inlägg mycket 🙂 Kram!

  6. Ååh, Ellinor!
    Det är exakt den här typen av inlägg som får mig att känna extra starkt att ”fasen, Ellinor är verkligen så jäkla SMART!!”, du är min absoluta favorit i sociala medier och det beror på just det du tar upp i inlägget. Du läser av oss följare på helt rätt sätt och ser till att vi får veta vem just DU är samtidigt som det du delar alltid tillför något relevant. Så uppskattat verkligen! Tack för att du är du och för att du lägger ner så mycket värdefull tid på ditt arbete 🙂 Du är grym!

  7. Väldigt intressant inlägg av dig, än en gång!

Write a comment

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *